Nemáme žiadnu konkurenciu. Ako robiť prieskum trhu, aby ste si neklamali

STARTUPY  19. 8. 2022

Prieskum trhu je nevyhnutný, či už startup máte, alebo sa ho práve chystáte založiť. Ak ste už zmapovali terén a zistili ste, že nemáte konkurenciu, s najväčšou pravdepodobnosťou ste neboli dostatočne dôslední. A to by mohol byť začiatok konca. Ako poctivo zmapovať konkurenciu, vám poradí Kateřina Manley, ktorá má za sebou due diligence desiatok domácich startupov.


Pre každého investora je samozrejmé, že pred začatím spolupráce dôkladne analyzuje konkurenciu projektu, do ktorého sa chystá zapojiť. Overuje si tak dostatočnú kvalitu a realizovateľnosť podnikania.

Základný level = Google a pýtanie sa

Základným pravidlom prieskumu trhu je: čím viac informácií, tým lepšie. Poučky o konkurencii sú pritom vždy podobné – pochopte jej produkt, zmapujte cenotvorbu a obchodnú stratégiu, identifikujte jej konkurenčné výhody a slabé stránky.

Kde však nájsť relevantné informácie? Existuje mnoho spôsobov, ako ich získať. Určite nevynechajte nasledujúce:

  • Internet a sociálne siete: Na internete dnes nájdete takmer všetko. Vyhľadávajte kľúčové slová, ktoré sa týkajú sa váš produktu alebo oblasti podnikania. Zmapujte svoje odvetvie na domácom trhu aj v zahraničí. Platformy ako Dealroom alebo Crunchbase vám pomôžu nájsť (väčšinou) zahraničné startupy vo vašom odvetví. Rôzne verejne dostupné rešerše, napr. od poradenských firiem alebo univerzít, vám zase môžu odhaliť trendy na trhu a bariéry vstupu.
  • Rozhovory s potenciálnymi zákazníkmi: Toto sú tie najcennejšie vstupy! Nájdite zopár ľudí, ktorí patria do vašej cieľovej skupiny, resp. rôznych cieľových skupín. Ideálne by nemali byť kamarátmi alebo rodinnými príslušníkmi, aby sa nebáli byť k vám naozaj úprimní. Ako teraz riešia svoju potrebu/problém? Kto je ich dodávateľom? Existuje náhrada, ktorá by riešila ich situáciu? Čo by ich motivovalo alebo, naopak, odradilo od toho, aby začali používať práve váš produkt?