Podpis amerického investora i cenné kontakty. Čo priniesla slovenskému startupu účasť v Silicon Valley Acceleratore?

ROZHOVORY  23. 3. 2023

Medzi 14 vybranými účastníkmi tohtoročného Silicon Valley Acceleratora (SVA) budú aj tri slovenské startupy, ktoré sa budú uchádzať aj o postup do americkej časti akcelerátora. Na to, aká prínosná bola účasť v SVA, sme sa opýtali Andreja Coplaka, CEO slovenského startupu Blockmate, ktorý minulý rok absolvoval jeho pražskú časť, ako aj dva intenzívne týždne v Silicon Valley.  Okrem iného nás zaujímal  aj Andrejov pohľad na slovenskú startupovú scénu vrátane trendov, ktoré ju dlhodobo dusia.


Na Slovensku často hovoríme o probléme „úniku mozgov“, fenoméne, ktorý môže negatívne ovplyvňovať rozvoj domáceho startupového ekosystému. Ako vnímate kvalitu ľudského kapitálu na Slovensku a čo je podľa vás potrebné najviac zmeniť, aby mladé talenty nemizli za hranicami?

Z pohľadu jednotlivca je dobré, ak ho štát motivuje k odchodu, má viac skúseností a poznatkov z rôznych kútov sveta, a tým aj väčšiu šancu v živote uspieť. Z tohto hľadiska slovenský štát vyniká. Z hľadiska startupov je dnes potrebné nebyť nijako obmedzovaný hranicami, takže ak ste v odvetví, kde môžete pracovať na diaľku, tento problém sa vás netýka. Z pohľadu občana tohto štátu je to však katastrofa a začiatok konca a štát by mal začať systematicky pracovať na tom, aby sa tento stav zlepšil. Bohužiaľ, zlepšenie ale v dohľadnej dobe neočakávam.

„Global mindset“ je niečo, čo startupom z CEE regiónu vo všeobecnosti chýba. Vidíte na Slovensku potenciál na posun v myslení founderov smerom ku globálnemu úspechu a môžu v tom zohrať úlohu akcelerátory ako SVA, ktoré startupy priamo konfrontujú a prepájajú s americkým trhom?

Na Slovensku chýba success story – príbeh jednorožca, ktorý to už dokázal. Väčšina startupov totiž neverí, že vybuduje globálnu firmu, a tak myslia a konajú lokálne, pretože je to jednoduchšie a bezpečnejšie. Jediný spôsob, ako tento mindset zlomiť, je zažiť alebo odpozorovať ho niekde, kde sa globálne spoločnosti už zrodili. Silicon Valley je na to asi najlepšie miesto na svete, a ak vás mentorujú ľudia, ktorí boli vo vedúcich pozíciách takýchto firiem alebo ich priamo založili, váš mindset sa zmení. Ale potom si, samozrejme, musíte uvedomiť, že keď cielite na globálny trh, musíte častejšie a v oveľa väčšej miere riskovať. Pád teda môže byť oveľa dramatickejší a mindset investorov v EÚ tomu často nie je prispôsobený.

Čo najcennejšie ste si priniesli zo Silicon Valley?

Máme podpis amerického investora, ktorý má výborný network a skúsenosti. Naviazali sme tiež kontakty a vzťahy s ostatnými foundermi a mentormi.

Aké boli vaše prvé kroky po návrate z USA?

Snažili sme sa čo najrýchlejšie zapracovať feedbacky a najcennejšie podnety od mentorov, ale aj od ostatných startupov, s ktorými sme sa tam stretli. Od mentorov sme si zobrali najmä návrhy v oblasti sales, positioningu a partnerstiev. Od ostatných startupov zase riešenia problémov, ktoré sa objavujú v určitých fázach každého startupu. Ak teda už niekto niečo otestoval a fungovalo to, prečo si to hneď neosvojiť a neprispôsobiť svojim potrebám?

Akým spôsobom zmenil SVA pohľad na váš startup?

Pohľad na startupy, go to market stratégiu a riziko je v USA celkom iný než v EÚ. Aj keď máme veľa skúseností z trhov mimo EÚ, umožnilo nám to lepšie ich pochopiť a prispôsobovať tomuto trhu náš messaging, a to z hľadiska salesu aj investorov. Vďaka SVA sme upravili aj náš biznis plán – lepšie sme sa zamerali na amerického zákazníka, začali sme ho aktívne testovať. Jeden z founderov sa presunul do USA, kde teraz aktívne pôsobí, a začíname naberať prvé skúsenosti na tomto trhu. Chceme mať v ďalšom kole jasno v tom, či sme v tejto fáze schopní tento trh pre nás obslúžiť.

Dostali ste na SVA nejakú radu, ktorá vo vás stále rezonuje?

Je ich viacero, ale asi najdôležitejšia je, že produkt nikoho nezaujíma – treba na hodnoty hodnoty, ktoré môže vygenerovať, a komunikovať ich. Takže netreba popisovať, ako auto funguje, ale že máte riešenie, čo má hodnotu pre tých, čo sa potrebujú dostať z bodu A do bodu B za 10 minút. Je to asi klišé, ale technicky založení ľudia s tým majú stále problém. Z hľadiska salesu a produktu je to však zaujímavé mentálne cvičenie.

Prečo by ste SVA odporučili ďalším startupom?

V počiatočnej fáze podnikania je to skvelá „rýchlonalievareň“ základného úvodu do toho, ako by malo vyzerať celkové premýšľanie v oblasti produktov, salesu, vzťahov s investormi a networkingu. Mentori, ktorých sme mali k dispozícii, mali bohaté skúsenosti so startupmi, investormi a fintechom v USA i na celom svete. V CEE regióne by ste niekoho takého len ťažko hľadali.

Startupom, ktoré sa v druhom behu SVA dostanú do americkej časti akcelerátora, Andrej radí, aby nezaspali a nepodcenili prípravu! Osobné stretnutia si treba dohodnúť dlho dopredu – nemôžete sa spoliehať na to, že to vyriešite pár dní pred odletom. 

Do tohtoročného SVA sa dostali tieto slovenské startupy:

  • Eatster
  • SmartHead Co. s.r.o.
  • Vestberry 

Blog a novinky

Čo odlišuje americké a európske startupy? Nie je to len miesto založenia
 

Pri tejto jazde zabudnite na záchrannú brzdu! Silicon Valley Accelerator vás pripraví na globálny trh