
Expanzia na americký trh: Skúsenosti slovenského startupu Vestberry a praktické rady pre globálnu expanziu
STARTUPY 13. 3. 2025
Slovenský fintechový startup Vestberry, ktorý je už takmer rok súčasťou portfólia Seed Startera, sa posúva vpred na ceste k medzinárodnému úspechu. Po úspešnom etablovaní v Európe sa teraz zameriava na expanziu do USA, ktorá prináša nové príležitosti aj výzvy. Aké kroky stáli za touto expanziou na americký trh, akú rolu v nej zohral Seed Starter Slovenskej sporiteľne a aké odporúčania má Vestberry pre startupy, ktoré plánujú podobný krok?

Vestberry, ktorý sa zameriava na softvérové riešenia pre venture capital a private equity fondy, si už v Európe vybudoval silné meno a jeho platformu využívajú popredné investičné fondy vrátane Európskej investičnej banky, Redstone alebo Norrsken. Logickým krokom jeho vývoja sa preto stala expanzia na americký trh, kde sa sústredí najväčšia aktivita v segmente venture capital.
„Nešlo o žiadne veľké rozhodnutie ani zmenu biznisového mindsetu, ambíciu vybudovať globálnu spoločnosť sme mali od začiatku a USA je pre nás prirodzeným trhom, na ktorom chceme uspieť,“ vysvetľuje Marek Zámečník, CEO a co-founder Vestberry. Ako však ďalej priznáva, expanzia do USA nie je len o príležitostiach – prináša aj tvrdú konkurenciu a potrebu prispôsobiť sa a upraviť produkt.
„Dôležitým krokom pri škálovaní je pochopiť miestny trh, amerických zákazníkov a upraviť náš produkt tak, aby na tomto trhu obstál.“
Marek Zámečník, CEO a founder
Vestberry
Seed Starter: Partner pre globálnu expanziu
Vďaka svojmu dynamickému rastu sa Vestberry navyše podarilo získať od Seed Startera Slovenskej sporiteľne aj ďalšiu investíciu, a to v priebehu necelého roka. Dôkazom dôvery Seed Startera v potenciál tohto startupu je tak follow-on investícia vo výške 500 tisíc eur. Spolu s investíciou od Venture to Future Fund, Zero One Hundred a Seed Startera Českej spořitelny tak tento startup získal viac ako 2 milióny eur na podporu svojho rastu.
„Vo Vestberry nevidíme len špičkové technologické riešenie, ale aj skvelý tím s jasnou víziou a schopnosťou preniknúť na globálny trh. Ich doterajšie výsledky a strategický prístup sú pre nás dôkazom, že majú reálny potenciál stať sa lídrom vo svojom segmente. A práve takéto firmy radi podporujeme pri dosahovaní ich cieľov.“
Michal Vanovčan, výkonný manažér
Seed Startera Slovenskej sporiteľne
Zo Slovenska do New Yorku: Keď to s expanziou myslíte vážne
Expanzia do USA však nie je len o biznisových stratégiách, ale aj o osobných rozhodnutiach, ktoré môžu zásadne ovplyvniť životy founderov a ich blízkych. Marek Zámečník v tomto smere urobil významný krok a spolu so svojou rodinou sa presťahoval do New Yorku, aby bol bližšie k americkému trhu a klientom.
„Nestačí mať dobrý produkt, musíme si získať dôveru rozhodujúcich hráčov, a to priamo na mieste.”“
Marek Zámečník, CEO a co-founder
Vestberry
Začiatok globálneho úspechu?
JVestberry tak stojí na prahu novej kapitoly. Ako však potvrdzuje jeho CEO, s podporou silných partnerov majú pevne nastavený smer. „Sme presvedčení, že s naším produktom, skúseným tímom a podporou investorov dokážeme uspieť aj na americkom trhu. Teraz sme dozreli do štádia, keď je to veľmi reálne a v USA sa nám podarilo získať už aj niekoľko veľkých klientov,“ uzatvára Marek Zámečník.
A čo by Marek Zámečník odporučil startupom, ktoré zvažujú zahraničnú expanziu?
- Expanzia je dlhodobý proces: „Rátajte s tým, že preniknutie na nový trh trvá roky. Potrebujete preto jasnú a dlhodobú stratégiu. A trpezlivosť.“
- Prítomnosť na trhu je kľúčová: „Je dôležité mať na mieste ľudí, ktorí poznajú špecifiká miestneho trhu.“
- Product-market fit je nevyhnutnosť: „To, čo funguje v Európe, nemusí automaticky fungovať aj v USA. Počúvajte svojich zákazníkov a prispôsobte sa im.“
- Budovanie dôvery otvára dvere: „Americký trh si cení referencie a networking. Silné meno a osobné odporúčania vám otvárajú dvere.“