Skratky v marketingu nefungujú. 5 krokov, ktoré by ste nemali vynechať
STARTUPY 20. 8. 2024
Vyladiť produkt, zohnať investorov, vrhnúť sa na sales, škálovať a zase škálovať – cesta, ktorou chce ísť každý startup. U mnohých z nich sa však čoskoro začne ten rozbehnutý rýchlik zadrhávať. Dôvodom môže byť marketing, ktorý ostal na vedľajšej koľaji. Zatiaľ naň nebol poriadne čas a zrejme ste sa mu chceli začať venovať, až keď bude trochu viac peňazí. Omyl! Práve efektívny marketing vám pomôže s budovaním značky a vzťahov, ako aj so získavaním dôvery. A môže vám pomôcť premeniť skvelý nápad na prosperujúci podnik.
Marketing je pre startupy kľúčový, pretože im umožňuje efektívne predstaviť svoj produkt alebo službu cieľovému publiku a získať potrebnú pozornosť. Pomáha budovať značku a zvyšovať šance na získanie investícií tým, že prezentuje startup ako profesionálnu i dôveryhodnú spoločnosť.
„Efektívna marketingová komunikácia podporuje rýchlejší rast a expanziu na nové trhy. Preto je nevyhnutné, aby founderi marketing nepodceňovali a zahrnuli ho do svojich strategických plánov hneď od začiatku,“ upozorňuje Vít Šubert z Unicorn Attacks, ktorého prednášky na Startup Bootcampoch patria vždy k jedným z najobľúbenejších. Mnohé startupy sa často vrhajú do kampaní v snahe získať okamžitú viditeľnosť bez toho, aby si najprv ujasnili svoju marketingovú stratégiu. Takýto prístup ale môže viesť k neefektívnemu vynakladaniu rozpočtu a neprinesie ani očakávané výsledky, pretože bez jasného pochopenia cieľového publika a stanovených cieľov môže byť komunikácia nesúrodá a menej účinná.
Čo by si teda mali startupy ujasniť hneď na začiatku
- Definujte si cieľového zákazníka
„Startupy často nemajú premyslené, kto je vlastne ich cieľový zákazník,“ upozorňuje ďalší z bootcampových mentorov Martin Klčo z Unicorn Army a dodáva, že práve definícia cieľovej skupiny je základným krokom pri tvorbe marketingovej stratégie. Je dôležité pochopiť nielen to, kto sú potenciálni zákazníci, ale aj to, aké sú ich potreby, preferencie, ako sa chovajú apod. Vďaka vytvoreniu detailných zákazníckych profilov, známych ako buyer personas, tak môže startup lepšie pochopiť a následne aj osloviť svoje „publikum“.
To potvrdzuje aj Marek Zámečník z Vestberry – startupu z portfólia Seed Startera: „Tému porozumenia nášmu zákazníkovi sme si stanovili ako kľúčovú prioritu. Snažíme sa čo najviac pochopiť, aké sú jeho každodenné činnosti, problémy i frustrácie, ktoré rieši, a tieto poznatky pretaviť do marketingu, ale aj salesu či vývoja produktu.“ Aj vďaka tomuto prístupu a práci s persónami sú tak podľa neho všetky aktivity firmy v súlade s potrebami a očakávaniami jej zákazníkov.
- Budujte silnú značku
Značka je viac než len logo a slogan. A kreatívny marketing by sa mal premietnuť oveľa ďalej než len na tričko s nápisom a logom firmy. Je to identita, ktorá by mala byť jasná a konzistentná. Len silná značka pomôže startupu odlíšiť sa od konkurencie a vytvoriť emocionálne spojenie so zákazníkmi. Ako radí skúsený marketér Milan Šemelák: „Na začiatku sa oplatí prepojiť značku startupu s tvárou svojho foundera. Samozrejme, nesmie to postaviť len na sebe a svojom egu, ale founder býva v začiatkoch dobrým nástrojom na získanie pozornosti.
- Tvorte kvalitný kontent
Vytváranie hodnotného a relevantného obsahu je kľúčové pre prilákanie a udržanie zákazníkov. Blogy, videá, infografiky a e-knihy môžu zvýšiť autoritu v odbore a zlepšiť SEO vášho webu. Obsahový marketing nielenže poskytuje hodnotu vašim zákazníkom, ale tiež zvyšuje vašu viditeľnosť vo vyhľadávačoch a najmä dôveryhodnosť. „Ide o to, aby vás ľudia poznali a aby ste im vedeli dôveryhodne komunikovať svoje myšlienky, s čím súvisí práve aj kvalitný kontent,“ potvrdzuje Roman Jazudek, Marketing Team Lead zo Slovenskej sporiteľne.
- Budujte si partnerstvá a dôveru
Spolupráca s inými firmami alebo napríklad aj influencermi tiež môže významne pomôcť zvýšiť povedomie o startupe. Treba preto vyhľadávať príležitosti na spoločné kampane a partnerstvá, ktoré prinesú vzájomný prospech. A potom sa s tým svetu pochváliť!
Ako? „Prostredníctvom faktov a persón,“ zhŕňa Martin Klčo a dodáva: „Čo sa týka faktov, ide o to poskytnúť čo najviac informácií o existujúcom biznise – koľko máte zákazníkov, aké máte revenue, na ktorých trhoch už pôsobíte. A čo sa týka tvárí – je to o internom tíme, ale aj o zákazníkoch, testimoniáloch, logách partnerov apod. Skrátka, treba predať osoby, ktoré už s vami spolupracujú, alebo s vami majú dobrý biznisový vzťah.“
- Analyzujte a buďte v strehu
Rozbehnutím kampane však práca nekončí. Nevyhnutné je pravidelne sledovať a analyzovať výkonnosť marketingových aktivít. Hodia sa analytické nástroje, ktoré odhalia, čo funguje a čo nie. Čím skôr prepojíte svoj marketingový a sales reporting, tým lepšie. Ten, kto pozná reálne CPA a LTV svojich zákazníkov, vyhráva. Na základe týchto dát je potom dobré prispôsobiť stratégiu tak, aby viedla k lepším výsledkom. Flexibilita a schopnosť rýchlo reagovať na zmeny by mali byť totiž súčasťou DNA každého startupu.