Návod na ideálny pitch: Pripravte si 75 slov, ktoré zaujmú každého investora
STARTUPY 19. 8. 2022
Práve ste nastúpili do výťahu s vaším potenciálnym investorom. Máte presne tridsať sekúnd, aby ste ho zaujali svojím nápadom. Zhlboka sa nadýchnete, otvoríte ústa... a nič. V hlave sa vám preháňa jedna myšlienka za druhou, no nemáte poruke prezentáciu svojho projektu a niekoľko hodín na to, aby ste ho dokázali podrobne opísať a vysvetliť.
Málokto je talentovaný rečník a dokáže predniesť perfektný prejav pod časovým tlakom, hlavne, keď sú v hre veľké peniaze a často aj budúcnosť celého projektu. Ako nepremeškať svoju šancu a upútať pozornosť druhej strany, aby sa o vašom riešení chceli dozvedieť viac?
Tipy na úvod
- Premýšľajte o svojom elevator pitch, teda krátkej prezentácii svojho nápadu, ako o Twitter verzii svojho podnikateľského plánu. Iste, za 30-sekúnd stihnete povedať viac ako 280 znakov, ale obťažovať niekoho viacerými tweetmi by vyzeralo ako spam.
- Sledujte svoj prejav. Väčšina ľudí dokáže vysloviť a vnímať stodvadsať až dvesto slov za minútu, takže viac ako sto slov sa do pol minúty určite nezmestí. Pokojná a pomalšia reč však vzbudzuje v druhej strane dôveru a dokazuje vaše znalosti, takže použite maximálne sedemdesiatpäť zrozumiteľných slov.
- Nebuďte leniví a pravidelne zlepšujte svoj pitch. Nebojte sa trénovať ho pred zrkadlom. Nikdy neviete, kedy príde príležitosť skúsiť to znova. Efektívny business networking znamená, že máte vždy poruke eso v rukáve, vizitku a úsmev na tvári.
Pripravte si svoj elevator pitch
Počas polminútovej prezentácie svojho startupu by ste mali spomenúť toto:
- Identifikujte problém
- Predstavte svoje riešenie
- Vysvetlite, prečo by mal investor veriť práve vám
- Definujte value proposition
- Vyzvite na konkrétnu akciu
Na prípravu sa odporúča použiť šablónu Harvard-MIT. Ku každému z uvedených bodov vytvorte jednu stručnú vetu. Pamätajte pritom na hlavný cieľ svojho prejavu: vyzdvihnúť jedinečnosť vášho riešenia a zamerať sa na hodnotu, ktorú prináša zákazníkovi.
- Problém: „[Zákazník] je často frustrovaný ťažkosťami spojenými s [Akcia].“
- Riešenie: „[Vaše nové riešenie] eliminuje potrebu zákazníka používať [Jeho staré riešenie].“
- Prečo práve vy: „Po [Čas], [Typ zákazníka] dôveroval [Vaša spoločnosť] pri poskytovaní najlepších riešení pre [Oblasť pôsobenia zákazníka].“
- Value proposition: "S [Vaše nové riešenie] môžete [minúť menej/zarobiť viac] [čas/peniaze] na [Akcia].“
- CTA: „Zavolám vám, aby som sa dozvedel viac o vašej situácii [Získať kontaktné údaje]. Ďakujem za váš čas.“
Nezabudnite na hlavný cieľ svojho prejavu: vyzdvihnúť jedinečnosť riešenia a zamerať sa na jeho výhody.
Ako bude takýto elevator pitch vyzerať v praxi?
Môžete sa inšpirovať príkladom Alana Vyšína, spoluzakladateľa a šéfa Investown, ktorý má skúsenosti zo startupovej komunity v Silicon Valley.
Mnoho ľudí sa obáva, že na investovanie do nehnuteľností treba mať naozaj veľa peňazí. Okrem toho je kúpa bytu komplikovaný proces, nehovoriac o starostlivosti o nájomníkov. Investown je webová a mobilná aplikácia, ktorá vám umožní investovať do konkrétnych bytov podľa vášho výberu. Potom od nich každý mesiac dostanete časť nájomného. Žiadne vstupné poplatky, žiadne zbytočné papierovanie a už za 5 minút.
Chcete sa dozvedieť viac? Pozrite sa na stránku investown.cz a zostaňme naďalej v kontakte.
Blog a novinky
Startupový slovník pre pokročilých
Investor potrebuje dostať informácie stručne a fakticky.