SmartHead a Slovenská sporiteľňa posúvajú podnikanie na Slovensku k udržateľnosti

STARTUPY  1. 3. 2024

Spolupráca startupu SmartHead a Slovenskej sporiteľne začala len pred pár mesiacmi, úspešná synergia tohto spojenia sa však už začína prejavovať aj navonok. Aktuálnym výsledkom je spoločná kampaň, ktorá cieli na slovenské firmy a ich rozvoj v oblasti udržateľnosti. A zatiaľ čo SmartHead v nej predkladá svoje funkčné riešenie pre ESG reporting, Slovenská sporiteľňa využíva pozíciu najväčšej tuzemskej banky, aby ho ponúkla svojej širokej základni firemných klientov.
 

Téma ESG sa na našom blogu objavila už niekoľkokrát, a to v súvislosti s úspešným slovenským startupom SmartHead. Pred niekoľkými mesiacmi sa stal prvým zainvestovaným podnikom v portfóliu Seed Startera Slovenskej sporiteľne, a tiež prvým startupom, ktorý dostal podporu od dvoch bánk súčasne, keďže investíciu získal aj od Seed Startera Českej sporiteľne.

SmartHead ponúka riešenie pre tzv. ESG reporting, čo je téma, o ktorej veľa firiem buď netuší, alebo ju vnímajú ako nepríjemnú povinnosť. „ESG kritériá, ktoré sa používajú na hodnotenie udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti firiem, sú pre malé a stredné podniky zatiaľ veľkou neznámou. Prebiehajúcou kampaňou sa im snažíme ukázať, že práve udržateľné podnikanie pre ne predstavuje veľkú príležitosť,“ vysvetľuje Veri Osvald, CEO startupu SmartHead, ktorý ponúka jednoduchý nástroj na komplexné riadenie a správu týchto postupov, vďaka čomu s nimi môžu firmy pracovať jednoduchšie. 

„ESG je skratka, ktorú milujú korporácie. Ale väčšina malých a stredných firiem u nás nevie, čo vlastne znamená. A ak o nej firmy niečo tušia, majú k nej negatívny sentiment, pretože ju vnímajú ako ďalšiu regulačnú povinnosť a administratívny strašiak.“

Roman Jazudek, B2B Marketing Team Lead, Seed Starter Slovenskej sporiteľne

Len žiadne obavy, je tu nová príležitosť

Pre firmy od určitej veľkosti je ESG reporting od tohto roka povinný a v budúcnosti sa bude týkať stále väčšieho počtu firiem. Do platnosti totiž vstúpila smernica o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov (CSRD) schválená Európskym parlamentom. A tá výrazne rozširuje počet spoločností, ktoré budú musieť informácie o udržateľnosti poskytovať.

Existuje však aj veľká časť firiem z radu malých a stredných podnikov, pre ktoré ESG reporting ešte nie je povinný – aj pre ne však môže predstavovať potenciál pre ďalší rast.  

„ESG je trend, ktorý nie je hrozbou, ale naopak, predstavuje príležitosť. Aj z tohto dôvodu sa Slovenská sporiteľňa rozhodla spolupracovať so startupom SmartHead, ktorý túto oblasť rieši a dokáže v nej firmám efektívne pomôcť.“

Juraj Vilém, Sustainability Manager Slovenskej sporiteľne

Vyjsť v ústrety firemným klientom banky z radov malých a stredných podnikov a ponúknuť im rýchle a jednoduché riešenie ich aktuálneho problému, ktorý sa môže zdať ako ďalšia zbytočná administratívna záťaž – to bola myšlienka, ktorá stála za zrodom spoločnej kampane s cieľom predstaviť ESG i jeho riešenie od SmartHead.

Spoločná osveta proti mýtom

„V spolupráci so SmartHead sme uskutočnili prieskum s malými a strednými podnikmi, preskúmali sme komunikáciu o ESG zo strany firiem a bánk doma aj v zahraničí, zanalyzovali sme vyhľadávanie témy ESG na Googli, identifikovali príležitosti i najčastejšie mýty spojené s udržateľnosťou,“ vysvetľuje Juraj Vilém zo Slovenskej sporiteľne.

Výsledkom prieskumu je napokon práve spustená kampaň „Získajte náskok pre svoj biznis vďaka ESG“, ktorá sa vyhýba zastrašovaniu podnikateľov pokutami a reguláciami a ESG ilustruje ako biznisovú príležitosť na základe konkrétnych príkladov zo Slovenska.

„Kampaň sa nesie v priateľskom tóne a podnikateľom pripomína, že už teraz robia veľa dobrých vecí, ktoré pod ESG spadajú,“ doplňuje Veri Osvald s tým, že mnohé firmy si ani neuvedomujú, že môžu efektívne informovať o svojich súčasných aktivitách v oblasti udržateľnosti napríklad verejnosť alebo potenciálnych obchodných partnerov. „Práve ESG reporting môže malým a stredným firmám otvoriť dvere k novým obchodným príležitostiam – veľkí odberatelia si totiž často vyberajú dodávateľov na základe ich aktivít v oblasti udržateľnosti,“ dodáva Veri Osvald.

Synergia startupu a veľkej banky

Spolupráca medzi SmartHead a Slovenskou sporiteľňou tak poukazuje na význam prepojenia technologických inovácií s finančným sektorom. Vďaka riešeniu od inovatívneho startupu je banka schopná rýchlejšie reagovať nielen na meniace sa legislatívne podmienky a trendy v danej oblasti, ale aj poskytovať svojim klientom širšie portfólio služieb a upevňovať tak svoju pozíciu silného partnera. 

„Partnerstvo so SmartHead nám otvára dvere k novým možnostiam a prispieva k našej konkurencieschopnosti v dynamickom finančnom prostredí. Predovšetkým nám ale umožňuje napĺňať neustále sa meniace potreby celej škály našich klientov.“

Juraj Vilém, Sustainability Manager Slovenskej sporiteľne

Výhody, ktoré zo spojenia s bankou čerpá SmartHead, sú potom viac ako zrejmé. Práve investícia od Seed Startera a spojenie s menom a kredibilitou Slovenskej sporiteľne môže byť príležitosťou na získanie nových klientov a zviditeľnenie ich riešenia.

Netreba však zabúdať najmä na silný potenciál pre ďalší rozvoj a škálovanie, ktorý sa im vďaka silnému investorovi otvoril. „V rámci prebiehajúcej kampane si môžu slovenské firmy vyskúšať nástroj od SmartHead na tri mesiace zadarmo. Veríme, že im naše jednoduché riešenie pomôže lepšie riadiť ich aktivity v oblasti udržateľnosti a v budúcnosti sa stanú našimi stálymi zákazníkmi,“ hovorí Veri Osvald.

A spojenectvo, ktoré vďaka investícii od Seed Startera startup získal, má presah aj za hranice Slovenska. „Súbežne pracujeme na podobnej kampani aj v Českej republike v spolupráci s Českou sporiteľňou, keďže európska smernica pre ESG sa dotýka aj tamojších podnikov,“ uzatvára Veri Osvald s tým, že práve partnerstvo so Seed Starterom im otvára cestu k výraznému škálovaniu na oboch trhoch

Blog a novinky

Keď founderi robia chyby: Startupy a nástrahy finančného riadenia

Faily, ktoré vás zavedú do údolia smrti – 2. časť