Anjelskí investori - prečo sú dôležití a kde ich hľadať?

STARTUPY  26. 7. 2024

Anjelskí investori zohrávajú v startupovom ekosystéme kľúčovú úlohu a sú dôležití najmä pre startupy, ktoré hľadajú finančné prostriedky na rozvoj svojich nápadov. Títo skúsení podnikatelia totiž dokážu okrem kapitálu poskytnúť aj cenné rady a kontakty. Zistite, kto patrí medzi anjelských investorov na Slovensku a ako s nimi nadviazať kontakt a získať investíciu, ktorá môže váš podnik katapultovať medzi hviezdy.

Startup & Investors Meetup - Bratislava

Anjelskí investori, často nazývaní aj „biznis anjeli“, sú jednotlivci, ktorí poskytujú kapitál začínajúcim podnikom výmenou za vlastnícky podiel alebo konvertibilný úver. Najčastejšie sú to skúsení podnikatelia a úspešní founderi, ktorí majú záujem podporovať inovatívne podnikateľské nápady a podieľať sa na ich raste, a dokážu tak byť pozitívnym príkladom i signálom, ktorý môže poháňať domáce startupy vpred. Mnohí z nich sa vracajú práve v podobe angel investorov, ktorí dokážu zhodnotiť svoj kapitál a odovzdať ďalej veľmi cenné know-how a skúsenosti.  
 

Okrem finančných prostriedkov dokážu anjelskí investori poskytnúť aj vlastné skúsenosti z biznisu, kontakty na dôležitých ľudí a prípadných ďalších investorov, ako aj strategické poradenstvo, čo je pre mnohé startupy neoceniteľné.

Dobrou správou je, že sa pre nich stáva atraktívny aj startupový ekosystém na Slovensku a že už aj u nás máme pár úspešných podnikateľov, ktorí sú ochotní svoje know-how i financie vracať do podpory nádejných startupov. Patrí medzi nich napríklad bývalý CEO WebSupportu Michal Truban, founder venture kapitálovej spoločnosti Neulogy Ventures Ivan Štefunko, Andrej Kiska ml. z Credo Ventures alebo tiež podnikatelia František Krivda, Juraj Vaculík, Miroslav Trnka a ďalší.

Ako nadviazať kontakt s angel investorom?

Skvelým spôsobom, ako na nejakého anjelského investora naraziť, je účasť na startupových konferenciách, meetupoch či podujatiach, ako je napr. Startup Awards alebo STARTUP & INVESTORS MEETUP. Ďalšou možnosťou sú online platformy ako AngelList alebo Gust, kde startupy môžu prezentovať svoje nápady.

Príležitosť získať prístup k mentorom a investorom poskytujú aj niektoré inkubátory a akcelerátory a netreba zabúdať ani na možnosť kontaktovať takéhoto investora priamo prostredníctvom e-mailu alebo sociálnych sietí, avšak dôležité je mať vždy pripravený stručný a presvedčivý pitch.
 

No a niekedy môže zohrať veľkú rolu aj náhoda, ako napríklad v prípade startupu Vestberry z portfólia Seed Startera. Ten na začiatku vyrástol aj vďaka podpore anjelských investorov, medzi ktorých patril napríklad jeden z prvých investorov Spotify Martin Hauge. „Keď som po štúdiu vyrazil pracovať do juhovýchodnej Ázie, býval som zhodou okolností na izbe s jeho synom,“ spomína s úsmevom Marek Zámečník, CEO a co-founder Vestberry. Treba však dodať, že ani v tomto prípade by to bez dobrého nápadu a value propozície nebolo možné, čoho dôkazom je i to, že Vestberry získal podporu aj od niekoľkých domácich angel investorov.

Kľúčoví partneri pre startupy

Anjelskí investori teda zohrávajú v startupovom ekosystéme dôležitú úlohu. Pre niektoré startupy môžu byť navyše dostupnejší než veľkí investori, a to najmä v počiatkoch podnikania. Investície od angel investorov totiž často pokrývajú fázu vývoja produktu, jeho testovania na trhu a hlavne prvotného rastu, čím pomáhajú preklenúť obdobie medzi nápadom a prvými veľkými investíciami od venture kapitálových spoločností.

„Buďte otvorení a transparentní o výzvach a rizikách vášho podnikania, pretože dôvera je pre každého investora zásadná.“

Marek Zámečník, CEO a co-founder Vestberry

Aj napriek tomu, že proces získania potrebného kapitálu býva pri anjelských investoroch spravidla rýchlejší než v prípade investície od korporácie, aj v tomto prípade by ste mali mať dôkladne pripravený biznis plán obsahujúci analýzu trhu, konkurenčné výhody, finančné projekcie i stratégiu rastu. Viac o tom, čo by ste si mali na checkliste odškrtnúť, než investora oslovíte, sme podrobne popísali napríklad v tomto článku.

Ak už máte MVP a prvých zákazníkov a vidíte synergiu medzi vaším riešením a finančnou inštitúciou, možno je ten správny čas osloviť aj CVC fond.

Blog a novinky

Právne pasce, ktoré môžu zničiť váš startup – ako sa im vyhnúť

Ako na sales pre úzky segment klientov?