Faily, ktoré vás zavedú do údolia smrti – 3. časť
STARTUPY 5. 4. 2024
Každý founder sa na začiatku svojej podnikateľskej cesty stretáva s problémami. Mnohé z nich však už riešili iní. A hoci sa hovorí, že chyby sú neoddeliteľnou súčasťou učenia, je múdre, jednoduchšie a menej bolestivé poučiť sa zo zlyhaní druhých než z tých vlastných. Po prvej a druhej časti failov, ktoré vás zavedú do údolia smrti, vám preto prinášame záverečnú časť.
Fail 7: Investícia ako skaza startupov
Môže to znieť paradoxne, ale je to tak – investície môžu byť niekedy pre startupy postrachom. Kým totiž začínajúci podnik nemá peniaze, veľmi starostlivo premýšľa, do čoho investuje zo svojho skromného rozpočtu. Na pohľad veľa peňazí, ktoré prídu s investíciou, však môžu vyvolať pocit predčasného úspechu a niektorí zakladatelia ju považujú za dôkaz toho, aký skvelý je ich produkt. A prestanú sa starať o to, ako ho predať, pretože „každý ho jednoducho bude chcieť“.
„Veľa startupov sa po získaní investície sústredí na vývoj produktu alebo začne naberať nových zamestnancov. To spotrebuje veľkú časť finančných prostriedkov, ale negeneruje to hneď ďalšie tržby.“
Pavel Suska, portfólio manažér Seed Startera Českej sporiteľne
Treba si preto uvedomiť zásadnú vec – tak ako na začiatku neviete, ako presne vyzerá váš produkt, neviete ani to, ako vyzerá váš zákazník. Na to nepotrebujete žiadne investície.
Zabudnite na obchádzanie investorov, vypĺňanie tabuliek a ladenie pitch deckov – sústreďte radšej svoju pozornosť na zákazníka. Namiesto rýchleho nákupu výkonných notebookov a skrášľovania pracovného prostredia sa zdvihnite zo stoličky a choďte zavolať ľuďom, ktorým chcete svoj produkt predávať.
„Ak chceš zapáliť, musíš horieť – ak nemá founder privilégium predávať svoj produkt, je tam zbytočne.“
Ondřej Synovec, CEO a founder Signi
Fail 8: Kto je môj zákazník? On si ma určite nájde
Ste startup a máte skvelý produkt. Naozaj. Väčšina spoločností má skvelý produkt, ktorý úžasne kombinuje technické vylepšenie s riešením zaujímavého problému. Ale je tu tvrdá pravda: Musíte si toho svojho zákazníka vystopovať, dôkladne ho spoznať a potom ho presvedčiť, že váš produkt je to správne riešenie.
Často je od founderov počuť, že ich „produkt je pre každého“. Nie je to tak. Váš produkt na začiatku života je určený len pre veľmi úzky segment používateľov. Rovnako ako Apple One nebol pre každého, bol len pre domácich majstrov. Alebo ako prvá Tesla nebola pre každého, ale len pre bohatých ekofanúšikov.
Váš zákazník je naozaj špecifický, konkrétny človek. A veľmi často to nie je len jedna osoba, ale aj ďalší ľudia, ktorí môžu ovplyvniť vášho používateľa. Sú to tí, ktorí schvaľujú nákupy vo firmách, rozhodujú o aplikáciách atď.
„Zákazníci si vás zvyčajne nenájdu. Ste to vy, kto musí nájsť spôsob, ako ich pravidelne a opakovane oslovovať.“
Štěpán Kouba, Open Banking Ambassador, Česká fintechová asociace
Fail 9: Kľúčové benefity už poznáme, zamerajme sa na funkcie
Je celkom typické, že sa do projektu snažíte dostať všetky šikovné funkcie, a to bez toho, aby ste si položili dôležitú otázku – sú to kľúčové vlastnosti produktu, ktoré zákazník skutočne potrebuje? Nezriedka totiž dochádza k tomu, že sa vymýšľajú ďalšie funkcie aj v momente, keď produkt nemá jediného zákazníka. V takej chvíli sú pritom rozhodujúce benefity: V čom konkrétne váš produkt zákazníkovi pomôže?
Ako founder a vlastník myšlienky by ste pritom mali vedieť jednoducho vysvetliť, aké hlavné benefity váš produkt zákazníkovi ponúka. Dostaňte ich teda z hlavy na papier, spíšte ich vo forme hypotéz a navrhnite správny spôsob, ako si ich overíte. V čom bude váš produkt pre zákazníka prínosný? A ako si myslíte, že by hlavné benefity vášho produktu popísal sám zákazník? Ak sa vám podarí vyriešiť túto rovnicu, ste na dobrej ceste.